Το αλάτι αποτελεί  απαραίτητο συστατικό της διατροφής μας και κατ’επέκταση της καλής λειτουργίας του οργανισμού μας. Κατά την αρχαιότητα,  η κύρια χρήση του ήταν η συντήρηση των τροφίμων και έπειτα σιγά σιγά επεκτάθηκε στην ενίσχυση των γεύσεων στα φαγητά. Όπως κάθε τρόφιμο, έτσι και το αλάτι, όταν καταναλώνεται στα πλαίσια του μέτρου, συμπληρώνει σωστά τη διατροφή μας. Η αλόγιστη χρήση του όμως μπορεί να προκαλέσει σειρά από προβλήματα υγείας μεταξύ των οποίων το κυριότερο είναι η αύξηση της αρτηριακής πίεσης .

murwdika kai votana anti gia alati 300x200 Βότανα και μυρωδικά αντί για αλάτι

       Εδώ και χρόνια, γίνεται προσπάθεια από τους Φορείς Υγείας, να αντικατασταθεί η χρήση του με διάφορα βότανα και μυρωδικά (είτε φρέσκα είτε αποξηραμένα). Κι αυτό γιατί δεν είναι εύκολο να φάμε το φαγητό μας ανάλατο τελείως και από την άλλη, γιατί τα μυρωδικά, δεν προσφέρουν μόνο άρωμα και γεύση στα φαγητά μας αλλά τα ενισχύουν με χρήσιμα για τον οργανισμό μας στοιχεία, τα γνωστά μας αντιοξειδωτικα.

Στη χώρα μας υπάρχει πληθώρα μυρωδικών και βοτάνων. Τα πιο γνωστά είναι: η ρίγανη, ο μάραθος, ο βασιλικός ,ο άνηθος, το θυμάρι, το δεντρολίβανο και η δάφνη.

  Χρηστικές συμβουλές για την αντικατάσταση:

  1. Η αντικατάσταση του αλατιού με μυρωδικά ή βότανα θα πρέπει να γίνεται σταδιακά, κι όχι απότομα, για να δώσετε χρόνο στον οργανισμό σας να προσαρμοστεί πιο εύκολο να πετύχετε τη μείωση του αλατιού και την αντικατάστασή του στις νέες αυτές γεύσεις.
  2. Είναι καλό να αποθηκεύετε τα αποξηραμένα μυρωδικά σε ερμητικά κλειστά δοχεία και σε σκιερά μέρη, για να διασφαλιστεί  η ποιότητά τους (πχ την περιεκτικότητα τους σε αιθέρια έλαια) μακροπρόθεσμα.
  3. Είναι προτιμότερο να προσθέτετε στο τέλος του μαγειρέματος τα βότανα ή τα μυρωδικά, για να διατηρούνται τα αιθέρια έλαια που εμπεριέχονται σε αυτά. Αν πάλι χρησιμοποιείτε φρέσκα μυρωδικά σε συνταγές που δεν χρειάζονται βράσιμο, μαγείρεμα ή ψήσιμο, είναι πολύ βασικό, να τα πλένετε πολύ καλά πριν τη χρήση!
  4. Τέλος, Εκτός από τα μυρωδικά και βότανα, μπορείτε να αντικαταστήσετε το αλάτι  με μπαχαρικά όπως το γαρύφαλλο, η πάπρικα, το πιπέρι, και η κανέλα. Ακόμα, μπορείτε να προσθέσετε ψιλοκομμένα λαχανικά εποχής, σκόρδο, σέλινο , φρέσκο ή αποξηραμένο κρεμμύδι και χυμό λεμονιού.