Η αντικατάσταση της ζάχαρης αλλά και των τεχνητών γλυκαντικών από φυσικές γλυκαντικές ουσίες είναι μια πολύ δημοφιλής κατάσταση, ιδίως τα τελευταία χρόνια και μάλιστα από ανθρώπους που προσέχουν ιδιαίτερα τη διατροφή τους. Θα πρέπει όμως να γνωρίζετε ότι  δεν είναι πάντοτε η ασφαλέστερη επιλογή, καθώς και αυτές οι ουσίες  μας χαρίζουν  αρκετές θερμίδες.

ta yper kai ta kata tis katanalosis tis stevia 300x218 Τα υπέρ και τα κατά της κατανάλωσης  της στέβια

Πιο συγκεκριμένα, ένα κουταλάκι του γλυκού μέλι  μας δίνει 64 θερμίδες, κάτι που μας επιβαρύνει περισσότερο από ένα κουταλάκι του γλυκού ζάχαρη, το οποίο  μας δίνει 48 θερμίδες. Η διαφορά όμως είναι η ποιότητα των θερμίδων που παίρνουμε, εκεί συνίσταται η διαφορά.

Η στέβια είναι  μία από τις πολλές εξαιρέσεις στον κατάλογο των φυσικών γλυκαντικών, καθώς δεν αυξάνει την συνολική πρόσληψη θερμίδων. Ακολουθούν  το monk fruit  και η ασπαρτάμη.

Η στέβια όπως έχει γίνει γνωστό τα τελευταία χρόνια, εξάγεται από το φυτό Stevia rebaudiana, ένα φυτό το οποίο  καλλιεργείται στη Βραζιλία και την Παραγουάη. Είναι από  200 έως 250 φορές πιο γλυκιά από την κανονική (λευκή) ζάχαρη, αλλά δεν έχει ούτε υδατάνθρακες, ούτε  θερμίδες. Στην παραδοσιακή ιατρική, αποτελεί φάρμακο για την αντιμετώπιση προβλημάτων του στομάχου, εγκαυμάτων  αλλά και εκδορών.

Σύμφωνα με ανακοίνωση του  Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας  το 2008, η στέβια θεωρείται  ασφαλής για κατανάλωση σε ποσότητα 4mg ανά κιλό σωματικού βάρους.

Όσον αφορά τώρα την αντικατάσταση της ζάχαρης με στέβια, έχουμε διχογνωμίες καθώς  έχει και θετικές αλλά  και αρνητικές επιδράσεις στην υγεία μας.

Πλεονεκτήματα

Είναι καλή λύση για όσους ακολουθούν κετογονική ή δίαιτα paleo, καθώς τους βοηθάει να  αποφύγουν τους υδατάνθρακες.

Η στεβιοσίδη που εμπεριέχεται στη στέβια, βοηθάει στην καταπολέμηση  των καρκινικών κυττάρων και επιπρόσθετα μειώνει τα επίπεδα φλεγμονής στο σώμα, η οποία φλεγμονή έχει τη δυνατότητα  να οδηγήσει σε καρκίνο. Σύμφωνα μάλιστα με μελέτη του περιοδικού Nutrition and Cancer το  2012, έδειξε ότι η μέσω της τακτικής κατανάλωσης στέβια, η  εξάπλωση του καρκίνου του μαστού μειώθηκε κατά πολύ.

Συμβάλλει  στη μείωση της κακής αλλά  και την ταυτόχρονη  αύξηση της καλής χοληστερόλης.

Τέλος, η πρόσληψη θερμίδων και σακχάρων μειώνεται σε μεγάλο ποσοστό  μέσω της αντικατάστασης της ζάχαρης με στέβια, κάτι που βοηθά με τη σειρά του  στην πρόληψη του διαβήτη τύπου 2 και της παχυσαρκίας.

 

Μειονεκτήματα

Σύμφωνα με έρευνες, τα φυσικά γλυκαντικά δεν είναι πάντοτε ευεργετικά και ωφέλιμα στη διαδικασία  απώλειας βάρους, καθώς ανοίγουν την όρεξη για περισσότερο φαγητό.

Επιπρόσθετα, μελέτη έδειξε ότι η στέβια μπορεί να επηρεάζει την αποτελεσματικότητα φαρμάκων για τη χοληστερίνη, τη γονιμότητα, τον καρκίνο, την ινσουλίνη αλλά  και για διάφορες άλλες  ιώσεις.

Έχει βρεθεί τέλος,  ότι όσοι δεν καταναλώνουν  σακχαρόζη από τη διατροφή τους, αντισταθμίζουν την πρόσληψη των  θερμίδων αυτών, με την  κατανάλωση μεγαλύτερων ποσοτήτων τροφής.

 




Show Buttons
Hide Buttons