Υπάρχουν δύο είδη κατανάλωσης φαγητού: αυτή που πραγματοποιείται όταν πεινάμε , κι αυτή που τρώμε ενώ δεν πεινάμε. Μα γίνεται να τρώμε, ενώ δεν πεινάμε; Βέβαια και γίνεται. Το δεύτερο είδος πείνας προκύπτει από πληθώρα λόγων όπως: έχετε βγει έξω με συναδέλφους ή την παρέα για φαγητό απρόοπτα ενώ εσείς γευματίσατε πριν, ή είστε καλεσμένοι για φαγητό στο σπίτι συγγενών, η γιαγιά ή η θεία σας σάς πιέζει να φάτε την καινούρια  σπεσιαλιτέ της ή τέλος, η μαμά σας σας λέει ότι δεν σας αρέσει το φαγητό της και σας βάζει κι άλλη ποσότητα κτλ.

synaisthimatiki peina kai pos tha apallageite apo ti thkiveri auti sunitheia 300x200 Συναισθηματική πείνα και πως θα απαλλαγείτε από τη θλιβερή αυτή συνήθεια

Όμως υπάρχει και η λεγόμενη συναισθηματική πείνα, η οποία  μας οδηγεί σε κατανάλωση φαγητού, ενώ στην ουσία δεν πεινάμε και προκαλείται από άγχος ή από άρνηση αντιμετώπισης ενός θέματος ή γενικότερα από μια στρεσογόνα και ανεπιθύμητη συναισθηματική κατάσταση την οποία θέλουμε να αποφύγουμε.

Κάθε συναίσθημα που βιώνουμε, είτε είναι θετικό είτε είναι αρνητικό, είναι ικανό να μας οδηγήσει  να αναζητήσουμε μια λύση για να καταφέρει η διάθεσή μας να επανέλθει σε αρμονικά και φυσιολογικά επίπεδα.

Αν λοιπόν είχατε  μια δύσκολη ημέρα στο γραφείο, είστε κουρασμένοι ή τσακωθήκατε με ένα φίλο ή τον σύζυγό σας τι θέλετε να κάνετε; Οι περισσότεροι κατευθύνονται στο φαγητό και μάλιστα στο κακής ποιότητας φαγητό.

Η συναισθηματική πείνα λοιπόν, προκύπτει όταν αντί να εκφράζετε τα συναισθήματά σας για ότι σας απασχολεί, αναζητάτε να καταναλώσετε παγωτό ή διάφορα γλυκά ή πατατάκια και μπισκότα, δηλαδή οτιδήποτε συσκευασμένο και πιο λιπαρό υπάρχει. Αυτή όμως δεν αποτελεί ούτε ιδανική ούτε υγιεινή συνήθεια!  Επομένως, με το να αντιμετωπίζετε (ή καλύτερα, με το να μην αντιμετωπίζετε) τα συναισθήματά σας με φαγητό, το μόνο που επιτυγχάνετε είναι να αυξάνεται τα προβλήματα σας, αλλά και το άγχος σας.

Οι άνθρωποι που βιώνουν ένα αρνητικό συναίσθημα τρώνε παραπάνω φαγητό  για δύο λόγους:

  1. Θεωρούν ότι αξίζουν να φάνε το αγαπημένο τους φαγητό, «κακομαθαίνοντας» τον εαυτό τους.
  2. Νιώθουν ότι το φαγητό είναι η μοναδική τους επιλογή για να συνέλθουν και ότι δεν έχουν άλλη εναλλακτική λύση.

Όμως, το φαγητό δε δίνει ποτέ τη λύση. Το μόνο πράγμα που προσφέρει, είναι ο αποπροσανατολισμός της προσοχής σας και η δημιουργία προβλημάτων υγείας μακροπρόθεσμα.

  • Το πρώτο και βασικότερο βήμα είναι να αναγνωρίσετε τη ρίζα του προβλήματος ( δηλαδή το συναίσθημα που σας οδηγεί στην παραπάνω κατανάλωση φαγητού όπως είναι για παράδειγμα η βαρεμάρα, το άγχος, τα νεύρα, ο θυμός, η λύπη κτλ) και το δεύτερο βήμα είναι να αλλάξετε τον τρόπο με τον οποίο το αντιμετωπίζετε. Αν για παράδειγμα, στο τέλος μιας κουραστικής μέρας επιβραβεύετε τον εαυτό σας με την αγαπημένη σας πίτσα, καλύτερα να βγείτε μια βόλτα με ένα φίλο/η σας και να χαλαρώσετε ή να κάνετε να καυτό μπάνιο, ή να δείτε μια ταινία.
  • Πολύ σημαντικό είναι να θυμάστε ότι η αλλαγή δεν θα επέλθει  μέσα σε μία νύχτα. Δεν γίνεται δηλαδή, να αντικαταστήσετε αμέσως τη συναισθηματική πείνα, χρειάζεται χρόνος για να συνηθίσετε στη νέα αυτή κατάσταση και φυσικά είναι πολύ βασικό να επιβραβεύετε τον εαυτό σας καθημερινά που προσπαθεί να μειώσει την άσχημη αυτή συνήθεια!
  • Όποια κι είναι η αιτία πρόκλησης της συναισθηματικής πείνας, αφού ο λόγος που τρώτε είναι συναισθηματικός, πρέπει να εντοπίσετε επακριβώς το συναίσθημα και να το εξωτερικεύσετε με ένα δημιουργικό και θετικό τρόπο. Για παράδειγμα, μπορείτε να το συζητήσετε με ένα αγαπημένο σας φίλο ή το σύντροφό σας και να αναζητήσετε μια λύση που θα σας προσφέρει ψυχική ηρεμία.
  • Μια καλή πρακτική είναι: για λίγα λεπτά να πάρετε  βαθιές ανάσες  για να καταλαγιάσετε την επιθυμία σας για φαγητό. Με αυτή την πρακτική θα αφουγκραστείτε τον οργανισμό σας και θα επαναφέρετε την ορθολογική σκέψη.

 



Show Buttons
Hide Buttons