Site Overlay

Διατροφικές οδηγίες εν μέσω κορονοιού από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας

Διατροφικές οδηγίες εν μέσω κορονοιού από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας

Η ισορροπημένη διατροφή είναι ζωτικής σημασίας για την εξασφάλισης της καλής λειτουργίας του ανοσοποιητικού μας συστήματος. Το ανοσοποιητικό μας σύστημα επί της ουσίας προστατεύει το σώμα μας από τους παθογόνους οργανισμούς, στους οποίους συγκαταλέγεται και ο κορονοϊός. Καλή ανοσοπροστασία σημαίνει μειωμένες πιθανότητες μόλυνσης από τον ιό ή καλύτερη εξέλιξη σε περίπτωση που κάποιος έχει ήδη προσβληθεί.

Ο παγκόσμιος οργανισμός υγείας εστιάζει στα παρακάτω:

  • Προτιμήστε φρέσκα και μη επεξεργασμένα τρόφιμα, όπως πράσινα φυλλώδη λαχανικά, εσπεριδοειδή, όσπρια, ξηρούς καρπούς, δημητριακά ολικής αλέσεως και άπαχες πηγές πρωτεΐνης (π.χ. λευκό κρέας, ψάρι, αυγά, γάλα).
  • Πίνετε 8 ποτήρια νερό κάθε μέρα. Τουλάχιστον 6 από τα 8 ποτήρια θέλουμε να είναι νερό και τα υπόλοιπα μπορεί να είναι άλλα μη αλκοολούχα ροφήματα όπως τσάι, καφές, μη ζαχαρούχα ροφήματα. Πηγές ενυδάτωσης αποτελούν επίσης τα φρούτα και λαχανικά υψηλής περιεκτικότητας σε νερό (π.χ. αγγούρι, ντομάτα, σπανάκι, μανιτάρι, πεπόνι, μπρόκολο, λαχανάκια Βρυξελλών, πορτοκάλια, μήλα, βατόμουρα).
  • Επιλέξτε πηγές καλών λιπαρών που βρίσκονται στο ψάρι, το αβοκάντο, τους ξηρούς καρπούς και το ελαιόλαδο και περιορίστε τα λιπαρά κρέατα και το ζωικό βούτυρο. Αποφύγετε τα  επεξεργασμένα κρέατα (π.χ. γαλοπούλα, σαλάμι, ζαμπόν), τα τηγανητά τρόφιμα και τα αρτοπαρασκευάσματα (π.χ. μπισκότα, πίτες, κρουασάν)
  • Με φειδώ το αλάτι που χρησιμοποιείτε στη μαγειρική. Η ημερήσια πρόσληψη αλατιού θέλουμε να είναι λιγότερο από 5g την ημέρα (=1κ.γ.) Προσοχή στις κρυφές πηγές άλατος (ψωμί, δημητριακά, τυρί, αλλαντικά, sauce)
  • Περιορίστε την πρόσληψη ζάχαρης. Επιλέξτε φρέσκα φρούτα αντί για γλυκά σνακ (π.χ. μπισκότα, κέικ, σοκολάτες). Περιορίστε, επίσης, την κατανάλωση αναψυκτικών και ποτών με υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη (π.χ. χυμοί φρούτων, τσάι εμπορίου, milkshakes)
  • Προτιμήστε το σπιτικό φαγητό αφού έτσι μπορείτε τα ελέγξετε πολύ καλύτερα (ποιοτικά και ποσοτικά) τα υλικά που περιλαμβάνει το γεύμα σας.
  • Μη διστάσετε να συμβουλευτείτε κάποιον ειδικό. Κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19, μπορεί να χρειαστείτε ψυχολογική υποστήριξη ή/και διατροφική συμβουλευτική. Με αυτόν τον τρόπο θα διαχειριστείτε πολύ πιο αποτελεσματικά τον εγκλεισμό και θα διασφαλίσετε τα βέλτιστα δυνατά επίπεδα καλής υγείας.

Τέλος, να επισημάνουμε ότι το υπερβάλλον σωματικό βάρος σχετίζεται με μειωμένη λειτουργικότητα του ανοσοποιητικού συστήματος και άρα με πιο δυσμενή εξέλιξη της νόσου Covid-19. Σε 2 μελέτες που έγιναν στον ελληνικό πληθυσμό κατά την πρώτη καραντίνα (και συνεχίζονται και στη δεύτερη), παρατηρήθηκε αύξηση του βάρους στο 21% των ενηλίκων συμμετεχόντων και στο 32% των παιδιών-εφήβων, με συχνότερη αύξηση σε όσους είχαν ήδη μεγαλύτερο του φυσιολογικού Δείκτη Μάζας Σώματος. Έτσι, ως καίριας σημασίας  λύση προτείνεται η πρόληψη της αύξησης βάρους κατά τα lockdown που αποτελούν αναμφίβολα μια δύσκολα διαχειρίσιμη κατάσταση.

Τα παραπάνω σημεία κλειδιά θα βοηθήσουν τόσο στην αποφυγή πρόσληψης βάρους όσο και στην καλύτερη ανοσολογική μας λειτουργία, ώστε να προλάβουμε τη νόσο ή να τη διαχειριστούμε καλύτερα σε περίπτωση που νοσήσουμε από τον Covid-19.